0593 222123 erik@de-noormannen.nl

Betaalde zoekmachinemarketing (Adwords) is een snelle en eenvoudige manier om snel zichtbaar te zijn op Google en andere zoekmachines. Je zoekt de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en vervolgens richt je een Google Adwords campagne in, stelt een budget vast en je bent zichtbaar in Google. Helaas is betaalde zoekmachinemarketing ook erg duur. Een andere vorm van zoekmachinemarketing is zoekmachine optimalisatie (SEO), dit kan je helpen om geld te besparen terwijl je toch bezoek op je site krijgt van meer gerichte bezoekers.

zoekmachinemarketing SEA of SEO?

Wat is het verschil tussen SEO en betaalde zoekmachinemarketing?

SEO (search engine optimization) concentreert zich op de reguliere ‘organische’ resultaten in Google, Yahoo, Bing en andere zoekmachines. Als jouw website is opgenomen in de reguliere resultaten, hoef je niet te betalen voor elke klik. Als je gebruikmaakt van betaalde zoekmachinemarketing om met jouw website op zoekmachines te adverteren betaal je wel voor elke klik. Jouw website zal verschijnen in de rubriek “gesponsorde resultaten” van de pagina met zoekresultaten.

Organische SEO biedt duurzame resultaten

Betaalde zoekmachinemarketing is handig als je snel zichtbaar wilt zijn, je ziet namelijk direct effect. De eerste bezoekers zullen binnen enkele minuten na de lancering van jouw Adwords campagne op je site komen. Jammer genoeg verdwijnt dit effect direct als je de Adwords campagne stop zet.

Om een ​​hoge ranking te bereiken in de organische zoekresultaten, moet je werken aan goede informatieve webpagina’s en aan goede links die verwijzen naar jouw site. Het duurt veel langer om een ​​hoge ranking te krijgen met SEO. Maar als je eenmaal een goede ranking hebt dan hou je deze ook veel langer in stand. Dus op de lange termijn heeft SEO een veel hogere waarde dan de betaalde zoekmachinemarketing. Aangezien jij nog wel even met je bedrijf aanwezig wilt blijven is een goed SEO strategie onmisbaar!

Organische SEO verplicht je om jouw website te optimaliseren

Als je betaalde zoekmachinemarketing inzet dan krijg je vanzelf bezoekers, logisch want je betaalt ervoor. Als je een goede SEO strategie hebt krijg je bezoekers omdat jouw website goed is.

Als je SEO gebruikt om je website te promoten, word je gedwongen om jouw webpagina’s te optimaliseren: denk aan de inhoud, de bruikbaarheid, enz. Dit vereist veel meer werk en geduld, maar je website en belangrijker nog jouw inkomsten zullen veel baat hebben bij deze veranderingen.

Organische SEO integreert met sociale media

Social media helpt je om het aantal links vanaf andere sites te verhogen. Dat zal vervolgens weer resulteren in een hogere ranking in Google’s reguliere zoekresultaten. Als je dus een nieuwe pagina op je website maakt, vermeldt het dan op Facebook, GooglePlus en/of tweet over jouw nieuwe pagina.

Op deze manier boor je een nieuw kanaal aan voor nieuwe bezoekers. Grote kans dat deze bezoekers jouw link ook gaan delen in hun netwerk met een positief effect op jouw SEO-campagne als resultaat.

Betaalde zoekmachinemarketing (Adwords) is handig als je het geld hebt en als je snel bezoekers op je website. Zorg er dan wel voor dat je kunt zien wat elke Adwords Euro je oplevert. Wil je liever hogere rankings zonder voor elke klik te betalen, dan is een goede SEO strategie de manier om je site te promoten.

Nieuwsgierig hoe je een goede en betaalbare Adwords en SEO campagne opzet? Neem dan contact met ons op, we leggen je het graag uit!