Onze werkwijze
Ga mee op ontdekkingsreis en bouw een merk met aantrekkingskracht!
Merkidentiteit
Met behulp van de Merkwijzer creëren wij een helder beeld van de Merkidentiteit. We ontdekken de belangrijkste kernwaarden.
Gewenste positionering
Met behulp van het Merkhuis bepalen wij de gewenste positionering. We leggen de merkovertuiging en de merkbelofte vast.
Karaktervol merk
Met het Merkkompas bepalen wij op welke manier wij het merk karakter geven. We leggen de basis voor een betekenisvol merk.
Merkidentiteit
Waar staat de organisatie voor?
We kunnen pas echt aan de slag als de essentie van jouw merk duidelijk is. Tot de kern van de merkidentiteit komen, begint met het in kaart brengen van jouw organisatie.
Elke organisatie heeft zijn eigen verhaal. We beginnen daarom altijd met het zoeken en vastleggen van het DNA van jouw merk. Waar staan jullie voor? Wat maakt jullie organisatie krachtig, onderscheidend en geloofwaardig? Het gaat hierbij om visie, missie en de belofte naar de doelgroep.
Lekker eigenzinnig en rebels
Kies een karakter én de uitstraling die bij je past!
Je kunt je als kitten wel voordoen als stoere leeuw, maar als je het niet bent dan prikken je klanten er binnen de kortste keren doorheen. Aan de hand van ons Merkkompas ontdekken wij samen welk karakter het beste bij jouw merk past.
De bouwstenen van een sterk merk
Met de juiste bouwstenen staat jouw merk straks als een huis!
Door het Merkhuis in te vullen, bepalen wij samen waarom het merk bestaat en wat ze haar klanten belooft. Op welke waarden is het fundament gebouwd, welke aspiraties leven er en wat is de meest onderscheidende merkwaarde? Het geeft richting en vormt de basis van alle communicatie.
Een sterk merk is heel wat waard
Ons stappenplan
Stap 1 | Merkwijzer opstellen
Twee Merkwijzer sessies (2-3 uur). Merkidentiteit geeft relevante lading aan jouw merk. Een merk moet een weerspiegeling zijn van de identiteit van een organisatie. Voor de duidelijkheid: identiteit is niet hetzelfde als imago. Een imago is wat aan de buitenkant te zien is, en identiteit zit van binnen. Het beschrijft dus wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Zodat je daar vervolgens in alles wat je doet, doelgericht aan kunt bouwen. Aan het einde van stap 1 is de merkwijzer ingevuld en de merkidentiteit helder.
Stap 2 | Merkhuis invullen
Het is van groot belang om de gekozen positionering helder en krachtig neer te zetten. Met het Merkhuis vatten wij dit krachtig samen, zodat iedereen het begrijpt en het intern als richtinggever gebruikt kan worden. Het merkhuis bestaat uit 3 zaken: de overtuiging (de ambitie van het merk), de merkbelofte, (de emotionele waarde voor de klant) en de merkwaarden (vormen samen het karakter van het merk).
Stap 3 | Merkkarakter bepalen
Met behulp van 2 digitale vragenlijsten, twee sessies en discussies komen wij tot een passend merkkarakter. Dit karakter is gebaseerd op de 12 Archetypen van Jung. Het zijn de rebel, de hofnar, de minnaar, de beschermer, de bondgenoot, de onschuldige, de heerser, de wijze, de magiër, de held, de schepper en de ontdekker. Ze worden gebruikt in films en verhalen. Want: ze zijn ongelofelijk herkenbaar! Daarom gebruiken wij dit model om merken karaktervol te positioneren.
Stap 4 | Communicatieconcept
Op basis van de voorgaande stappen presenteren wij een overkoepelend communicatieconcept. Wat willen we vertellen, met welk doel, aan wie en hoe doen wij dat? Met de merkwijzer en het merkhuis in de ene hand en het gekozen merkkarakter in de andere hand gaan we aan de slag met de basis voor het communicatieconcept voor de komende jaren.
Hoe gaan we de doelgroep benaderen, aan welk haakje hangen we het concept op zodat alles één herkenbaar en duidelijk verhaal wordt. Uit dit concept volgen verschillende communicatiemiddelen die iedere keer weer fris, uitdagend en herkenbaar zijn om de wereld “opnieuw” of nog beter kennis te laten maken met jouw merk.
Review |
Detty Brink, communicatieadviseur Woonborg & Thuiskompas
Wij hebben de aanpak van De Noormannen als heel waardevol ervaren. Thuiskompas is een uniek samenwerkingsproject van acht Drentse woningcorporaties en 12 huurdersorganisaties. Door stil te staan bij het gewenste imago en het daarbij horende, voor onze klanten herkenbare, “archetype” hebben De Noormannen de basis gelegd voor een merk waarbij onze klanten zich thuisvoelen.
The proof is in the pudding
Hoe het werkt voor onze klanten
Onze aanpak wordt door onze klanten erg gewaardeerd. Met name de betrokkenheid vanaf het begin is wat men als prettig ervaart. Ook voor ons is deze werkwijze verhelderend. Wij spreken binnen het team met diverse mensen vanuit de organisatie waardoor je veel beter inzicht krijgt in de échte normen, waarden en ambities.
Na het doorlopen van het proces is er volop draagvlak voor de uitkomst. We zien dan ook vaak dat leden van het projectteam als ambassadeurs binnen de organisatie de nieuwe merkstrategie uitdragen. En dat bevordert een snelle acceptatie van een vernieuwde of compleet nieuwe merkstrategie.

Ontwikkeling logo & huisstijl en conceptontwikkeling.




