Merkkompas
Ontdek jouw merk archetype.
Branding op basis van archetypen biedt houvast en geeft richting. Handig als je weet dat mensen helemaal niet zo rationeel zijn als wij altijd denken. Keuzes worden veel minder met ons hoofd gemaakt, maar veel meer op gevoel en intuïtie.
Ga jij voor Volvo of BMW?
Elke auto brengt je van A naar B, dus waarom zijn er dan zoveel verschillende merken op de markt? Waarom wil de één een Volvo en de ander een BMW? Die keuze heeft vooral met emotie en betekenis te maken. Het ligt aan de merkbelofte, Volvo belooft vooral veiligheid terwijl BMW techniek en snelheid voorop stelt. Het is maar net wat jij aantrekkelijk vindt.
Basisbehoeften van ieder mens
In ons model onderscheiden wij vier basisbehoeften: stabiliteit tegenover uitdaging, en graag ergens bij willen horen tegenover een uniek individu willen zijn. Dit zijn natuurlijk de extremen, maar wel de behoeften waartussen wij als mensen balanceren.
12 archetypen/persoonlijkheidstypen
“Archetype” bestaat uit ‘arche’, wat ‘origineel of oud’ betekent; en ‘type’, wat ‘patroon, model of type’ betekent. Met andere woorden het betekent een “origineel patroon”. Er zijn veel verschillende archetypen, ons model is gebaseerd op de twaalf primaire typen van Jung. Elk type heeft zijn eigen set van waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken.
De meeste, zo niet alle, mensen hebben verschillende archetypen in zich. Maar over het algemeen is er één archetype die de persoonlijkheid domineert. Het is dus handig te weten welk archetype goed bij je merk en je doelgroep past. De 12 archetypen scheppen orde, want elk archetype heeft een eigen wereldbeeld en primaire drijfveer, zoals vrijheid, macht of veiligheid.

Herkenbare types
Het zijn de rebel, de clown, de minnaar, de zorgzame, de buurjongen, de onschuldige, de heerser, de wijsgeer, de magiër, de held, de creator en de ontdekkingsreiziger. Hier heeft iedereen direct een beeld bij.
Match met je ideale klant
Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze omarmen één archetype en zorgen ervoor dat identiteit en verhalen passen bij de dromen, hoop en aspiraties van de ideale klant. Zo krijgt het merk aantrekkingskracht.
12 Archetypen
Hieronder hebben wij ze allemaal benoemd
Lees meer over de archetypen en waar zij voor staan.
Rebel
Dit archetype gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels. Dit zijn rebelse merken.
Ze breken met conventies en proberen de markt op zijn kop te zetten. De belofte is dat
je je samen afzet tegen de nette burgers en de gevestigde bedrijven.
Heerser
De Heerser streeft naar structuur, veiligheid en orde. Hij houdt van controle. Meestal zijn
deze merken (mentaal) marktleider met een duidelijk visie.
Wijze
Dit type wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden. Logica
en een objectieve benadering passen daarbij. Het is op zoek naar kennis, wijsheid en
innovatie.
Magiër
De Magiër wil dromen laten uitkomen. Deze merken scheppen een illusie, een
magische sfeer. Samen met het merk maak je het onmogelijke mee.
Held
De Held is doelgericht, heeft ambities en een sterke drang om de beste te zijn.
Presteren en uitblinken. Daar gaat het om. De merken begrijpen wat de uitdagingen
van hun klanten zijn.
Ontdekker
De Ontdekker is Individueel, avontuurlijk, nieuwsgierig en autonoom. Het is een verkenner, een onderzoeker die ervan overtuigd is dat het leven meer is dan hij tot nu toe heeft gezien. Merken met dit archetype spelen in op vrijheid, avontuur en het onbekende. Het merk belooft mogelijkheden te verkennen.
Jouw merk archetype
Ook jouw merk stevig neerzetten?
Het is echt niet alleen voor grote merken weggelegd. Iedere organisatie kan met behulp van ons merkkompas ontdekken welk archetype goed past.
