0593 222123 erik@de-noormannen.nl
Selecteer een pagina

Merkkompas

Ontdek jouw merk archetype.

Branding op basis van archetypen biedt houvast en geeft richting. Handig als je weet dat mensen helemaal niet zo rationeel zijn als wij altijd denken. Keuzes worden veel minder met ons hoofd gemaakt, maar veel meer op gevoel en intuïtie.

Ga jij voor Volvo of BMW?

Elke auto brengt je van A naar B, dus waarom zijn er dan zoveel verschillende merken op de markt? Waarom wil de één een Volvo en de ander een BMW? Die keuze heeft vooral met emotie en betekenis te maken. Het ligt aan de merkbelofte, Volvo belooft vooral veiligheid terwijl BMW techniek en snelheid voorop stelt. Het is maar net wat jij aantrekkelijk vindt.

Basisbehoeften van ieder mens

In ons model onderscheiden wij vier basisbehoeften: stabiliteit tegenover uitdaging, en graag ergens bij willen horen tegenover een uniek individu willen zijn. Dit zijn natuurlijk de extremen, maar wel de behoeften waartussen wij als mensen balanceren.

12 archetypen/persoonlijkheidstypen

“Archetype” bestaat uit ‘arche’, wat ‘origineel of oud’ betekent; en ‘type’, wat ‘patroon, model of type’ betekent. Met andere woorden het betekent een “origineel patroon”. Er zijn veel verschillende archetypen, ons model is gebaseerd op de twaalf primaire typen van Jung. Elk type heeft zijn eigen set van waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken.

De meeste, zo niet alle, mensen hebben verschillende archetypen in zich. Maar over het algemeen is er één archetype die de persoonlijkheid domineert. Het is dus handig te weten welk archetype goed bij je merk en je doelgroep past. De 12 archetypen scheppen orde, want elk archetype heeft een eigen wereldbeeld en primaire drijfveer, zoals vrijheid, macht of veiligheid.

Herkenbare types

Het zijn de rebel, de clown, de minnaar, de zorgzame, de buurjongen, de onschuldige, de heerser, de wijsgeer, de magiër, de held, de creator en de ontdekkingsreiziger. Hier heeft iedereen direct een beeld bij.

Match met je ideale klant

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze omarmen één archetype en zorgen ervoor dat identiteit en verhalen passen bij de dromen, hoop en aspiraties van de ideale klant. Zo krijgt het merk aantrekkingskracht.

12 Archetypen

Hieronder hebben wij ze allemaal benoemd

Lees meer over de archetypen en waar zij voor staan. 

 

Rebel

Dit archetype gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels. Dit zijn rebelse merken.
Ze breken met conventies en proberen de markt op zijn kop te zetten. De belofte is dat
je je samen afzet tegen de nette burgers en de gevestigde bedrijven.

 

Hofnar

De Hofnar staat voor fun en plezier maken. Je leeft maar één keer. Het wil genieten en ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Met humor relativeert hij het zwaarmoedige leven.

 

 

Minnaar

De Minnaar speelt graag het spel van de verleiding. Hij is emotioneel, energiek, lustvol en wil beminnen. Merken die het lover-archetype aanspreken, doen dat met fraaie vormgeving en passie.

 

Beschermer

Bij dit archetype gaat het om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie. Deze merken weten waar het om gaat in het leven. De belofte is dat ze je ondersteunen bij je ontwikkeling. Ze zijn integraal onderdeel van het leven.

 

Bondgenoot

Een Bondgenoot is behulpzaam, nuchter en realistisch. Het is de goede buur die altijd bereid is te helpen. Deze merken gaan gelijkwaardig met hun afnemers om. Sympathiek en no-nonsense.

 

 

Onschuldige

Het archetype onschuldige symboliseert een kind met een onvoorwaardelijk vertrouwen in zijn ouders. Lekker onbekommerd leven. Optimisme en loyaliteit zijn daarbij uitgangspunten. Deze merken bieden bescherming, saamhorigheid en vertrouwen.

 

 

Heerser

De Heerser streeft naar structuur, veiligheid en orde. Hij houdt van controle. Meestal zijn
deze merken (mentaal) marktleider met een duidelijk visie.

 

Wijze

Dit type wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden. Logica
en een objectieve benadering passen daarbij. Het is op zoek naar kennis, wijsheid en
innovatie.

 

Magiër

De Magiër wil dromen laten uitkomen. Deze merken scheppen een illusie, een
magische sfeer. Samen met het merk maak je het onmogelijke mee.

 

Held

De Held is doelgericht, heeft ambities en een sterke drang om de beste te zijn.
Presteren en uitblinken. Daar gaat het om. De merken begrijpen wat de uitdagingen
van hun klanten zijn.

 

Schepper

Dit archetype is creatief, origineel, intuïtief en wil een ideaal creëren. Bij dit archetype draait alles om verbeelding. Het merk belooft een toekomst te realiseren. Het zijn creërende merken.

 

 

 

Ontdekker

De Ontdekker is Individueel, avontuurlijk, nieuwsgierig en autonoom. Het is een verkenner, een onderzoeker die ervan overtuigd is dat het leven meer is dan hij tot nu toe heeft gezien. Merken met dit archetype spelen in op vrijheid, avontuur en het onbekende. Het merk belooft mogelijkheden te verkennen.

Jouw merk archetype

Ook jouw merk stevig neerzetten?

Het is echt niet alleen voor grote merken weggelegd. Iedere organisatie kan met behulp van ons merkkompas ontdekken welk archetype goed past.

We geven ieder merk betekenis!

Contact

Noordveen 1, 9412 AK Beilen

0593 222 123

erik@de-noormannen.nl